Dnia 13.03.2024 rozpoczęły się prace polegające na przebudowie drogi gminnej ul. Szkolnej wraz infrastrukturą towarzyszącą w postaci budowy odwodnienia i oświetlenia drogi w m. Łambinowice. Łączna długość drogi wynosi 286 mb. Inwestycja ma na celu poprawienie parametrów technicznych oraz użytkowych drogi oraz poprawy bezpieczeństwa w ruchu pieszych.
Zgodnie z zawartą umową termin zakończenia prac ustalono na 12 sierpnia 2024. Wartość zadania wynosi 1 867 140,00 zł brutto. Zadanie realizowane ze środków z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD oraz budżetu Gminy Łambinowice, stanowi część inwestycji pn. "Przebudowa drogi gminnej – ul. Szkolna w Łambinowicach i budowa drogi wewnętrznej w Malerzowicach Wielkich".
25.06.2024
Projektowane zagospodarowanie terenu
Realizowana inwestycja rozpoczyna się od istniejącego skrzyżowania z drogą powiatową , natomiast koniec opracowania jest połączeniem z odcinkiem ulicy Szkolnej wybudowanej w latach poprzednich.
Urządzania budowlane związane z obiektami budowlanymi
W ramach zadania zostanie zrealizowana przebudowa drogi – obiektu liniowego docelowo o nawierzchni twardej ulepszonej z betonu asfaltowego wraz infrastrukturą towarzyszącą w postaci odwodnienia , oświetlenia ulicznego (uzupełnienie).
Układ komunikacyjny / Sposób dostępu do drogi publicznej
Odcinek ulicy Szkolnej stanowić będzie uzupełnienie siatki dróg publicznych na terenie miejscowości
Łambinowice. Ulica Szkolna została zaprojektowana zgodnie z MPZT m. Łambinowice i stanowić będą docelowo drogę publiczną klasy D (dojazdowa). Ulica Szkolna stanowić będzie drogę podporządkowaną do drogi powiatowej nr 1522 O ul. Obozowej.
Podstawowe parametry techniczne – zestawienie
_ klasa drogi D
_ długość odcinka drogi Szkolna 286mb
_ szerokość jezdni 6.00m
_ spadki poprzeczne jezdni 2,0%
_ szerokość poboczy z kamienia 0,75m
_ spadki poprzeczne pobocza 6,0%
_ rodzaj nawierzchni jezdni beton asfaltowy
_ odwodnienie wgłębne do kanalizacji KD
_ nawierzchnia chodników kostka betonowa
_ szer. chodnika 2.00m
Wykonanie konstrukcji drogi
Rozbiórki i wyburzenia
Na podstawie przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych do rozbiórki przewidziano: nawierzchnię jezdni, istn. chodników, zjazdów do posesji oraz istn. infrastrukturę kolidującą w zakresie wyznaczonym liniami rozgraniczającymi teren inwestycji. Powyższe elementy zostaną odtworzone z nowych materiałów. Gruz , odpady powstały z wyżej wymienionych rozbiórek należy odwieźć na specjalnie przewidziane do tego celu miejsca – składowiska w celu utylizacji, przetworzenia.
Roboty ziemne i przygotowanie terenu. W ramach zadania przewiduje się wykonanie koryta zgodnie z profilem podłużnym drogi. Roboty ziemne prowadzić do głębokości zgodnej dokumentacją projektową i projektowaną niweletą . W ramach zadania projektuje się wykonanie robót ziemnych w zakresie wykonania kanału kanalizacji deszczowej , sieci energetycznej oświetlenia ulicznego. Roboty ziemne w obrębie istniejącej infrastruktury podziemnej wykonywać ręcznie z zachowaniem szczególnej ostrożności oraz w uzgodnieniu z ich zarządcą. W przypadku odkrycia kabli energetycznych, teletechnicznych należy je zabezpieczyć dwudzielną rurą osłonową typu Arot . Wszelkie kolizje powstałe podczas prowadzonych robót należy uzgadniać z przedstawicielem danej sieci.
Krawężniki
W ramach zadania zostanie wykonane ograniczanie jezdni krawężnikiem betonowym 15x30x100 lub 15x22x100 . Krawężnik od strony chodnika zostanie wyniesiony w stosunku do jezdni bitumicznej +10cm. Na zjazdach należy zastosować krawężnik betonowy najazdowy 15x22x100 wyniesiony +2cm.
Wykonanie nowej konstrukcji drogi
W-wa ulepszonego podłoża/mrozoodporna
Po wykonaniu niezbędnych robót ziemnych należy wyprofilować podłoże pod projektowaną niweletę drogi. Po wyprofilowaniu należy wzmocnić istniejące podłoże gruntowe na szerokości jezdni oraz miejsc postojowych. Wzmocnienie podłoża należy wykonać poprzez wykonanie podbudowy z gruntu stabilizowanego cementem (mieszanki betonowej) o Rm 5MPa o gr.20cm [ mieszanka betonowa z dowozu].
Podbudowa pomocnicza
Po wzmocnieniu dolnych warstw konstrukcji uzyskaniu wymaganej nośności na powierzchni dolnych warstw konstrukcyjnych E2>80MPa należy przystąpić do wykonania podbudowy zasadniczej z kamienia łamanego 0-31.5mm o łącznej gr. 20 cm. Po wykonaniu i wyprofilowaniu i zagęszczeniu podbudowy należy uzyskać nośność w-wy podbudowy zasadniczej E2>130MPa.
Wykonanie warstw bitumicznych
Przed przystąpieniem do układania warstw bitumicznych, należy przygotować podłoże. Podłoże należy ustabilizować oczyścić z zanieczyszczeń, błota oraz wyprofilować by było równe, bez kolein. Następnie skropić podbudowę lepiszczem asfaltowym. Po skropieniu należy przystąpić do układania poszczególnych warstw asfaltowych. Grubość zgodnie z przekrojami.
Konstrukcja jezdni
-w-wa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S gr.4cm
-wa wiążąca z betonu asfaltowego AC16 W gr.8cm
-górna w-wa podbudowy zasadniczej z mieszanki z kamienia łamanego 0-31.5mm gr.20cm
- w-wa ulepszonego podłoża z mieszanki związanej spoiwem hydraulicznym Rm = 5MPa gr.20cm [mieszanka z dowozu]
Zjazdy
Zjazdy wzdłuż jezdni zostaną wykonane o nawierzchni z kostki betonowej gr.8cm ułożonej na warstwie miału kamiennego gr.3cm oraz podbudowie kamienia łamanego 0-31.5mm gr.20cm. Połączenie nawierzchni zjazdów z proj. drogą należy wykonać poprzez zastosowanie normatywnych skosów 1.5:1.5 Skosy oraz obrzeża zjazdów poza chodnikiem należy ograniczyć obrzeżem bet.8x30x100 wbudowanym na ławie bet. C12/15. Nawierzchnię zjazdów z nawierzchnią istniejącą należy wyprofilować w taki sposób by nie powstał próg architektoniczny - uskok obu nawierzchni. Spadek poprzeczny dostosować do bramy wjazdowej oraz nawierzchni istniejącej. Od strony działki prywatnej - posesji zaprojektowano na wjazdach obrzeże bet.8x30x100. W przypadku wjazdów istniejących – utwardzonych należy dowiązać się do istn. Nawierzchni utwardzonej w taki sposób aby nie powstał uskok poprzeczny obu materiałów. Ze względu iż cześć działek jest niezabudowanych (docelową lokalizacje zjazdów ustalić na etapie budowy/ dostosowując je do docelowej lokalizacji z właścicielem posesji).
Konstrukcja nawierzchni zjazdów składać się będzie z:
-warstwa ścieralna z wibroprasowanej kostki betonowej grubości 8 cm [kostka z linii kostek szlachetnych – kolor grafit gładki ]
-podsypka z miału kamiennego – grub. 3 cm,
-podbudowa zasadnicza z kamienia łamanego 0-31,5 mm stabilizowanego mechanicznie – grub. 20 cm
Chodniki
Wzdłuż ulicy zgodnie z PZT zaprojektowano chodniki o szerokości min 1.80m . Chodnik należy wykonać z kostki betonowej gr.8cm na podsypce z miału kamiennego, podbudowie z kamienia łamanego 0-31,5mm gr.15cm oraz w-wie odsączalnej z pospółki gr.10cm. Chodnik od strony posesji należy ograniczyć obrzeżem bet.8x30x100 wtopionym wbudowanym na ławie betonowej z oporem. Spadek chodnika min 1% (spadek zgodnie z planem).Część istn. nawierzchni utwardzonych przylegających do przebudowanego chodnika należy przełożyć i wyregulować wysokościowo.
Chodnik prawostronny km 0+160 do km 0+230 od strony ogrodzeń zaprojektowano ograniczenie w
postaci palisady prostokątnej 12x18x80cm. Palisadę od strony ogrodzenia należy wynieść +-40cm . Powstałą przestrzeń pomiędzy palisadą a istn. ogrodzeniem należy umocnić kratą trawnikową z tworzywa PP oraz zagospodarować zielenią niską. Istniejące wejścia do furtek należy wykonać jako nowe. Stopnie należy wykonać z kostki betowej szer.30cm. Ograniczenie stopni palisadą prostokątną wysokość 50cm . Wysokość stopnia +--15cm dostosować do rzędnej nawierzchni utwardzonej.
Konstrukcja nawierzchni chodników
-warstwa ścieralna z kostki betonowej prostokątnej koloru szarego grubości 8 cm (kostka z linii kostek szlachetnych kolor grafit gładki), pasek z kostki płukanej szer. ok 20cm kolor jasny szary
-podsypka z miału kamiennego – grub. 3 cm
-podbudowa zasadnicza z kamienia łamanego 0-31,5 mm stabilizowanego mechanicznie – 15cm
- w-wa odsączająca z pospółki gr.10cm
Miejsca postojowe
Wzdłuż ulicy zaprojektowano zgodnie z PZT zaprojektowano miejsca postojowe oraz zatokę postojową dla autobusów szkolnych . Miejsca postojowe oraz zatokę należy wykonać z kostki betonowej gr.8cm na podsypce z miału kamiennego, podbudowie z kamienia łamanego 0-31,5mm gr.20 cm oraz w-wie ulepszonego podłoża z mieszanki związanej spoiwem hydraulicznym Rm = 5MPa gr.20cm . Miejsca postojowe istn. należy wyregulować wysokościowo ze spadkiem do jezdni projektowanej. Założono odtworzenie do stanu pierwotnego z nowego materiału.
Konstrukcja miejsc postojowych
-warstwa ścieralna z kostki betonowej prostokątnej koloru szarego grubości 8 cm (kostka z linii kostek szlachetnych kolor grafit gładki), pasek z kostki płukanej szer. ok 20cm kolor jasny szary
-podsypka z miału kamiennego – grub. 3 cm
-podbudowa zasadnicza z kamienia łamanego 0-31,5 mm stabilizowanego mechanicznie – gr.20cm
- w-wa ulepszonego podłoża z mieszanki związanej spoiwem hydraulicznym Rm = 5MPa gr.20cm
Uspokojenie ruchu / wyniesione przejście dla pieszych
W celu poprawy bezpieczeństwa w obrębie szkoły projektuje się wyniesione przejścia dla pieszych +10 cm w stosunku do poprzedzającego go odcinka drogi z najazdem 1.50m + rampa przejścia 5.0m. Wyniesione przejście zaprojektowano o nawierzchni z kostki betonowej – kolor czerwony. Uzupełnieniem wyniesionego skrzyżowania będzie oznakowanie pionowe i poziome oraz punktowe elementy odblaskowe. Linie P10 i P25 na wyniesionym przejściu wykonać jako grubowarstwowe kolor biały. Przejście dla pieszych zostanie doświetlone za pomocą dwóch lamp typu LED zgodnie z PZT.
Odwodnienie drogi
Kanał główny
W ramach zadania zaprojektowanie odprowadzania wód opadowych i roztopowych do proj. odcinka kanalizacji deszczowej zlokalizowanych zgodnie z PZT. Kanał zaprojektowano o średnicy wewnętrznej fi 315 z rur (rura PE, PP - o SN 8kn/m2). Projektowane kanały połączone zostaną za pomocą systemowych kompatybilnych ze sobą studni kanalizacji deszczowej fi mi 600mm / alternatywnie studni betonowych oraz betonowych studzienek wpustowych fi 500mm. Zwieńczenie studni - właz klasy D400. Spadek kanału wykonać zgodnie z profilem. Do zabudowy należy zastosować rury o wytrzymałości nie mniejszej niż te, które pokazano w projekcie. Wymagana jest wskazana wytrzymałość obwodowa rur oraz bardzo staranny montaż (odpowiedni materiał podsypki i obsypki oraz odpowiednie zagęszczanie warstw gruntu). Projektuje się pełną wymianę gruntu w miejscach posadowienia kanałów. Rury układać w gotowym wykopie na uprzednio przygotowanej podsypce piaskowej o gr. 20 cm. Podsypkę i obsypkę należy układać równomiernie z obydwu stron przewodu i zagęścić niezwłocznie po wbudowaniu w taki sposób, aby nie spowodować odkształcenia rur zarówno w rzucie jak i w ich przekroju poprzecznym. Zagęszczenie tych warstw powinno przebiegać ręcznie (warstwami nie grubszymi niż 15 cm) lub lekkim sprzętem (warstwami do 30 cm grubości) – niedopuszczalne jest stosowanie sprzętu ciężkiego. Strefa ułożenia przewodu ma bowiem największe znaczenie dla wytrzymałości kanału i dlatego nie wolno dopuścić do wystąpienia pustych przestrzeni, szczególnie w dolnej części rury. Warstwa obsypki grubości 5 cm układana bezpośrednio na podsypce i bezpośrednio pod przewodem nie powinna być zagęszczana bardziej niż do stanu średniego zagęszczenia. Zostanie ona dogęszczona podczas zagęszczania kolejnych warstw konstrukcyjnych w strefie ułożenia przewodu i pozwoli na jego elastyczne ułożenie. Pod złączami należy wykonać zagłębienia pod kielichy, aby przewody nie opierały się na złączach. Wykopy zagęścić w dalszej części gruntem piaszczystym nowymtak, aby wskaźnik zagęszczenia gruntu wynosił IS=0,98÷1,00 .
Studzienki ściekowe – wpusty
Wpusty wykonać jako betonowe o średnicy wewnętrznej min fi 500mm z rusztem żeliwnym kl. D400 wraz z pierścieniem odciążającym oraz koszem osadniczym. Wysokość wpustu min 1.50m. Wpust wykonać z osadnikiem wysokości min 50cm. Połączenie przykanalika ze studnią rewizyjna wykonać jako szczelne fabrycznie za pomocą rur PVC lite SN12 min fi 160-200mm. Zalecana głębokość przykanalika 1.0m. Spadek przykanalika w kierunku studni rewizyjnej min 1%. W przypadku studnie niestandardowych głębokość przykanalika ustalić na etapie budowy. Lokalizacja wpustów ulicznych - przy krawężniku. W przypadku kolizji z infrastrukturą podziemną wpusty wykonać jako krawężnikowo-jezdniowe. Dopuszcza się zastosowanie wpustów systemowych w przypadku braku możności zastosowania standardowego rozwiązania w uzgodnieniu z inspektorem nadzoru.
Studzienki kanalizacyjne
Zaprojektowano studnie rewizyjne tworzywowe z PP Lub PE systemowe o średnicy min fi 600 mm szczelne z dnem. Przykrycie studni rewizyjnej za pomocą włazu żeliwnego typ ciężki 40 t . W miejscu projektowanej studni zgodnie z planem należy przygotować wykop. Na dnie wykopu przygotować podbudowę z chudego betonu ubijanego. Po wykonaniu podbudowy należy ułożyć i wypoziomować kinetę a następnie podłączyć rury kanalizacyjne. W celu unieruchomienia kinety, zasypać wykop zasypką wstępnie (10cm ponad poziom rury).Zagęszczanie należy przeprowadzić ręcznie, warstwami co 15cm lub lekkim sprzętem mechanicznym (warstwa do30cm). Kielich kinety pozostaje ponad zasypkę Następnie należy przygotować rurę trzonową karbowaną o projektowanej długości oraz założyć uszczelkę. Po wykonaniu i uszczelnieniu rurę trzonową należy zamontować na kniecie. Po wykonaniu rury trzonowej należy zamontować podobnie jak inne elementy studni zgodnie z jej założeniami projektowymi. W przypadku małej głębokości stożek , płytę pokrywową można zamontować bezpośrednio na kniecie. Zasypywanie studni powinno odbywać się warstwami, równomiernie z każdej strony o grubości warstwy w stanie luźnym nie większej niż 30 cm. Zagęszczenie warstw zasypki wokół studni należy wykonywać lekkim sprzętem zagęszczającym (płytami lub stopami wibracyjnymi).Do zagęszczania zasypki w bezpośrednim sąsiedztwie studni nie dopuszcza się stosowania ciężkiego sprzętu. Wskaźnik zagęszczenia zasypki powinien wynosić nie mniej niż Is=0,98. Po zagęszczeniu obsypki należy ułożyć pierścień odciążający oraz właz żeliwny projektowanej klasy. Właz należy zakotwić albo zabetonować. Rzędne studni rewizyjnych należy dostosować do przebiegu dna kolektora KD , górę do nawierzchni istn. w poszczególnym przekroju. Wszelkie urządzenia zlokalizowane w jezdni tj. włazy, pokrywy studni należy wyregulować do poziomu nawierzchni w danym przekroju. W przypadku bliskiej lokalizacji proj. studni od infrastruktury podziemnej roboty związane z wykopem prowadzić ręcznie z zachowaniem szczególnej ostrożności. Po zakończeniu zabudowy studni, należy za pomocą właściwych prób i badań ustalić, czy wszystkie wymagane założenia projektowe zostały zachowane. Należą do nich w szczególności oceny optyczne dotyczące ułożenia, braku uszkodzeń .
Istniejący kanał deszczowy
Projekt zakłada zachowanie drożności istn. kanału kd. W zamach zadania należy dokonać przeglądu stanu technicznego kanału istniejącego. Istniejące elementy kanalizacji deszczowej należy oczyścić i zachować ich drożność . Należy dokonać remontu istniejących studni rewizyjnych. Założono ich wymianę na nowe studnie betonowe alternatywnie tworzywowe z PP . . Studnie należy wyposażyć w nowe przykrycie za pomocą nowej pokrywy żelbetowej z wtopionym włazem, wpustem klasy min D400. W ramach zadania należy dokonać oczyszczenia istniejącego odcinka kanalizacji deszczowej (istn. rurociągów, studzienek, wpustów ulicznych, osadników) mechanicznie pod wysokim ciśnieniem mechanicznie za pomocą specjalistycznego sprzętu.
Kolizje podziemne z KD
Na trasie projektowanych kolektorów kanalizacji deszczowej oraz przykanalików możliwa kolizja z kablami elektroenergetycznymi. Prace w rejonie istniejącego uzbrojenia należy przeprowadzać ręcznie ze szczególna ostrożnością i pod nadzorem właściciela sieci. Przed przystąpieniem do właściwych robot należy wykonać przekopy kontrolne celem sprawdzenia faktycznego położenia istniejących sieci. O wystąpieniu ewentualnej kolizji (bądź ponadnormatywnym zbliżeniu) należy każdorazowo powiadomić właściciela sieci oraz Inspektora Nadzoru, celem omówienia warunków przełożenia kolidującego odcinka. Z uwagi na brak jednoznacznej inwentaryzacji wysokościowej istniejących sieci i przyłączy należy się spodziewać możliwości wystąpienia kolizji pionowych. Występują skrzyżowania z istniejącym uzbrojeniem – wodociągiem, kanalizacją sanitarną.
Rozwiązania wysokościowe i odwodnienie
Zaprojektowano niweletę jezdni w nawiązaniu do istniejącego terenu. Szczegółowe rozwiązania dotyczące profilu podłużnego zostały przedstawione na rysunku ,, Profil podłużny drogi''. Profil podłużny drogi należy ww optymalny sposób dowiązać do infrastruktury przylegającej. Dopuszcza się ewentualną korektę profilu w nawiązaniu do rzędnych terenu otaczającego/ zjazdów do posesji , utwardzeń oraz w przypadku uzyskania korzystnych warunków odwodnienia.
Oświetlenie drogi.
W ramach zadania projektuje się wykonie nowego dedykowanego oświetlenia przejść dla pieszych. Nowe lampy oświetleniowe zostaną dostosowane do nowego układu drogowego. Projekt oświetlenia ujęty jest w opracowaniu branżowym - branży elektrycznej.