W ostatnim tygodniu lipca rozpoczęły się prace polegające na modernizacji dróg wewnętrznych w miejscowości Malerzowice Wielkie Łączna długość odcinka modernizacji / remontu drogi nr 1 wynosi 125,50 mb, a drogi nr 2 wynosi 217,00 mb. Modernizacja dróg ma za zadanie poprawienie warunków jakości dróg poprzez wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej jezdni.
Zgodnie z zawartą umową termin zakończenia prac ustalono na 06 września 2023. Wartość zadania nr 1 wynosi 112.447,45 zł brutto. Wartość zadania nr 2 wynosi 172.493,61 zł brutto. Zadanie realizowane ze środków z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD oraz budżetu Gminy Łambinowice, stanowi część inwestycji pn. "Modernizacja dróg wewnętrznych w miejscowościach Jasienica Dolna, Malerzowice Wielkie, Piątkowice, Wierzbie oraz budowa drogi wewnętrznej w Lasocicach".
Droga wewnętrzna nr 1
Stan projektowany
Przebieg realizowanej drogi rozpoczyna od istniejącej nawierzchni bitumicznej zjazdu do drogi powiatowej 1535 O (zjazd nie wchodzi w zakres zadania). Trasa drogi przebiega w granicach istniejącego pasa drogowego. Zaprojektowano jezdnię o szerokości zmiennej 3.00-3.50m (zgodnie z planem zagospodarowania) wraz z obustronnymi poboczami szerokości 0. 50 m.
Podstawowe parametry techniczne
klasa drogi D
kategoria ruchu KR1
szer. jezdni 2,50-4,0m
długość odcinka L=142mb
spadki poprzeczne jezdni 2,0%
szerokość poboczy z kamienia 0,50m
spadki poprzeczne pobocza 6,0%
rodzaj nawierzchni jezdni beton asfaltowy
WJAZD DO DROGI POWIATOWEJ
Wjazd do drogi powiatowej posiada nawierzchnie bitumiczną. Nawierzchnia realizowanej drogi zostanie powiązana wysokościowo ze zjazdem istniejącym. Styk nowej nawierzchni z istniejącą zostanie uszczelniony taśmą do robót bitumicznych.
KONSTRUKCJA DROGI
Na realizowanym odcinku drogi wykonane zostanie korytowanie istn. nawierzchni drogi zgodnie z przekrojami i profilem podłużnym i wykonaniu nowej podbudowy drogi z kamienia łamanego w dwóch warstwach. Przewiduje się rozbiórkę istniejącego jednolitego materiału kamiennego który docelowo zostanie wykorzystany na dolną w-wę podbudowy gr.20cm. Ze względni na zróżnicowaną grubość oraz frakcję istn. materiał kamienny z korytowania zostanie doziarniony nowym kamieniem łamanym 0-63mm . Po wykonaniu dolnej w-wy podbudowy zostanie wykonana górną w-wę podbudowy zasadniczej z kamienia łamanego 0-31,5mm gr. 20cm E2>130MPa.
WYKONANIE WARSTW BITUMICZNYCH
Przed przystąpieniem do układania warstw bitumicznych, zostanie przygotowane podłoże. Podłoże będzie ustabilizowane, oczyszczone z zanieczyszczeń, błota kurzu oraz wyprofilować by było równe, bez kolein. Przygotowana podbudowa zostanie skropiona lepiszczem asfaltowym. Po skropieniu zostaną ułożone poszczególne warstwy asfaltowe. Zaprojektowano nawierzchnię z betonu asfaltowego ułożonego w dwóch warstwach w-wa wiążąca z betonu AC16 W gr.5cm + warstwa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S GR.4cm
POBOCZA
Po zakończonych pracach bitumicznych zostaną uzupełnione warstwę kamienia pobocza do poziomu wykonanych warstw bitumicznych zgodnie z przekrojami. Pobocza zostaną wykonane z kamienia granitowego lub bazaltowego 0-16mm gr.10cm
Konstrukcja nawierzchnia jezdni
-w-wa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S gr.4cm
-skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
-w-wa wiążąca z betonu asfaltowego AC16W gr.5cm
-skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
-górna w-wa podbudowy z kamienia łamanego 0-31,5mm gr.20cm
- dolna w-wa podbudowy z jednolitego materiału kamiennego z rozbiórki istn. nawierzchni gr.20cm (założono uzupełnienie doziarnienie 50% nowym kamieniem 0-63mm wymieszanie 50% istniejącym)
Rozwiązania wysokościowe i odwodnienie
Wytyczenie niwelety drogi zostaną dostosowane do istniejącego zagospodarowania terenu , korygując – profilując lokalne zawyżenia , obniżenia terenu. Początek opracowania zostanie powiązany wysokościowo z istn. nawierzchnią bitumiczną zjazdu do drogi powiatowej
Docelowe oznakowanie
W ramach zadania zaprojektowano oznakowanie informacyjne w postaci znaków D46 ,, Droga wewnętrzna , D47 Koniec drogi wewnętrznej.
Droga wewnętrzna nr 2
Stan projektowany
Przebieg realizowanej drogi rozpoczyna od istniejącej nawierzchni bitumicznej zjazdu. Trasa drogi przebiega w granicach istniejącego pasa drogowego. Realizowana droga będzie posiadała jezdnię o szerokości zmiennej 3.0m wraz z obustronnymi poboczami szerokości zmiennej do granicy pasa drogowego.
Podstawowe parametry techniczne
klasa drogi D
kategoria ruchu KR1
szer. jezdni 3,0m
długość odcinka L=217mb
spadki poprzeczne jezdni 2,0%
szerokość poboczy z kamienia do granicy pasa drogowego
spadki poprzeczne pobocza 6,0%
rodzaj nawierzchni jezdni beton asfaltowy
KONSTRUKCJA DROGI
Na realizowanym odcinku drogi zostanie wykonane korytowanie istn. nawierzchni drogi zgodnie z przekrojami i profilem podłużnym i wykonaniu nowej podbudowy drogi z kamienia łamanego w dwóch warstwach. Zgodnie z opracowaną dokumentację zostanie wykonana rozbiórka istniejącego jednolitego materiału kamiennego który docelowo zostanie wykorzystany na dolną w-wę podbudowy gr.20cm. Ze względni na zróżnicowaną grubość oraz frakcję istn. materiał kamienny z korytowania zostanie doziarniony nowym kamieniem łamanym 0-63mm .
Po wykonaniu dolnej w-wy podbudowy zostanie wykonana górną w-wę podbudowy zasadniczej z kamienia łamanego 0-31,5mm gr. 20cm E2>130MPa.
WYKONANIE WARSTW BITUMICZNYCH
Przed przystąpieniem do układania warstw bitumicznych, zostanie przygotowane podłoże. Będzie ono ustabilizowane, oczyszczone z zanieczyszczeń, błota kurzu oraz wyprofilować by było równe, bez kolein. Podbudowa zostanie skropiona lepiszczem asfaltowym. Po skropieniu zostaną ułożone poszczególne warstwy asfaltowe. Grubość zgodnie z przekrojami. Zaprojektowano nawierzchnię z betonu asfaltowego ułożonego w dwóch warstwach w-wa wiążąca z betonu AC16 W gr.5cm + warstwa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S GR.4cm.
POBOCZA
Po zakończonych pracach bitumicznych zostanie uzupełniona warstwa kamienia na poboczach do poziomu wykonanych warstw bitumicznych zgodnie z przekrojem. Pobocza zostaną wykonane z kamienia granitowego lub bazaltowego 0-16mm gr.10cm
Konstrukcja nawierzchnia jezdni
-w-wa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S gr.4cm
-skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
-w-wa wiążąca z betonu asfaltowego AC16W gr.5cm
-skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
-górna w-wa podbudowy z kamienia łamanego 0-31,5mm gr.20cm
- dolna w-wa podbudowy z jednolitego materiału kamiennego z rozbiórki istn. nawierzchni gr.20cm (założono uzupenienie doziarnienie 50% nowym kamieniem 0-63mm wymieszanie 50% istniejącym)
Rozwiązania wysokościowe i odwodnienie
Wytyczenie niwelety drogi zostaną dostosowane do istniejącego zagospodarowania terenu , korygując, profilując lokalne zawyżenia , obniżenia terenu.
Wójt Gminy Łambinowice
Tomasz Karpiński