Dnia 12.07.2023 rozpoczęły się prace polegające na modernizacji drogi wewnętrznej w miejscowości Wierzbie. Łączna długość odcinka modernizacji / remontu drogi wynosi 293 mb (w tym odcinek A-B l=185m, odcinek C-D L=108mb). Modernizacja drogi ma za zadanie poprawienie warunków jakości drogi poprzez wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej.
Zgodnie z zawartą umową termin zakończenia prac ustalono na 06 września 2023. Wartość zadania wynosi 356 433,36 zł brutto. Zadanie realizowane ze środków z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD oraz budżetu Gminy Łambinowice, stanowi część inwestycji pn. "Modernizacja dróg wewnętrznych w miejscowościach Jasienica Dolna, Malerzowice Wielkie, Piątkowice, Wierzbie oraz budowa drogi wewnętrznej w Lasocicach".
Opis stanu istniejącego
Powyższa droga stanowi dojazd do zabudowań wiejskich gruntów rolnych i działek we wsi Wierzbie gmina Łambinowice . Droga w stanie istniejącym wykonana jest o nawierzchni szutrowej, żwirowej utwardzona kamieniem z licznymi wybojami , zdeformowaniami . Teren w otoczeniu drogi stanową pola uprawne łąki oraz posesje mieszkalne. W związku ze zbyt małą wytrzymałością warstwy jezdnej konieczne jest zastosowanie technologii , mającej na celu poprawienie warunków funkcjonalno- użytkowych związanych z cechami geometrycznymi nawierzchni (szerokość, równość) oraz wzmocnieniu istniejącej podbudowy .Odwodnienie drogi odbywa się w sposób powierzchniowy na teren pasa drogowego. Droga posiada wjazd do drogi powiatowej 1533 O.
Stan projektowany
Przebieg realizowanej drogi rozpoczyna się od istniejącej nawierzchni bitumicznej drogi powiatowej nr 1533 O. Trasa drogi przebiega w granicach istniejącego pasa drogowego. Realizowana droga będzie posiadała jezdnię o szerokości zmiennej 3.50m wraz z obustronnymi poboczami szerokości 0.75 m.
Podstawowe parametry techniczne
klasa drogi D
kategoria ruchu KR1
szer. jezdni 3.50m
długość odcinka A-B L=185mb
długość odcinka C-D L=108mb
spadki poprzeczne jezdni 2,0%
szerokość poboczy z kamienia 0,75m
lokalnie do granicy działki drogowej lub ogrodzenia
spadki poprzeczne pobocza 6,0%
rodzaj nawierzchni jezdni beton asfaltowy
Przepust
W czasie realizacji zadania w pasie drogi powiatowej zostanie wymieniony istniejący przepustu na nowy o tych samych parametrach co istniejący. Nowy przepust fi 400 zostanie wykonany z rur z polipropylenu o SN 8. Rury przepustu zostaną ułożone na podsypce z pospółki gr.15cm Obsypka przepustu zostanie wykonana pospółką lub piaskiem i układana jednocześnie z obu stron przepustu, warstwami o jednakowej grubości z jednoczesnym zagęszczaniem. Dodatkowo zostanie umocnić dno i skarpy rowu w obrębie wlotu/wylotu płyta ażurową 60x40x8cm na długości min 1,0m.
Konstrukcja drogi Wzmocnienie podłoża /wykonanie podbudowy
Po wykonaniu niezbędnych robót ziemnych w zakresie koryta pod w-wy konstrukcyjne wyprofilowaniu i zagęszczaniu podłoża zostanie wykonana warstwa ulepszonego podłoża z mieszanki związanej spoiwem hydraulicznym Rm=2.5MPa gr.20cm ( stabilizacja na miejscu wraz z doziarnieniem pospółką (50% materiał istn. Podłoże gruntowe; 50% materiał doziarniający /pospółka z dowozu). Po wykonaniu w-wy ulepszonego podłoża zostanie wykonana w-wa podbudowy zasadniczej z kamienia łamanego 0-31,5mm gr. 20cm E2>130MPa.
Wykonanie warstw bitumicznych
Przed przystąpieniem do układania warstw bitumicznych, zostanie przygotowane podłoże. Podłoże będzie ustabilizowane, oczyszczone z zanieczyszczeń, błota kurzu oraz wyprofilować by było równe, bez kolein. Następnie podbudowa zostanie skropiona lepiszczem asfaltowym. Po skropieniu zostaną ułożone poszczególne warstwy asfaltowe. Grubość zgodnie z przekrojami. Zaprojektowano nawierzchnię jezdni z betonu asfaltowego ułożonego w dwóch warstwach w-wa wiążąca z betonu AC16 W gr.5cm + warstwa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S gr.4cm
Pobocza
Po zakończonych pracach bitumicznych zostaną uzupełnione warstwę kamienia pobocza do poziomu wykonanych warstw bitumicznych zgodnie z przekrojami. Pobocza zostaną wykonane z kamienia granitowego lub bazaltowego 0-16mm gr.8cm. Pozostałą cześć pasa drogowego zostanie uporządkowana.
Konstrukcja nawierzchnia jezdni
-w-wa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S gr.4cm
-skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
-w-wa wiążąca z betonu asfaltowego AC16W gr.5cm
-skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
-górna w-wa podbudowy z kamienia łamanego 0-31,5mm gr.20cm
- w-wa podbudowy pomocniczej z mieszanki związanej spoiwem hydraulicznym o Rm>2.5MPa (stabilizacja metodą na miejscu ) gr.20cm
(50% materiał istn. podłoże gruntowe; 50% materiał doziarniający /pospółka z dowozu)
Docelowe oznakowanie
W ramach zadania zostanie wykonane oznakowanie informacyjne w postaci znaków D46 ,,Droga wewnętrzna, D47 Koniec drogi wewnętrznej ze znakiem B20 ,,Stop’’.
Wójt Gminy Łambinowice
Tomasz Karpiński