Dnia 22.06.2023 rozpoczęły się prace polegające na budowie drogi wewnętrznej dojazdowej do gruntów rolnych w miejscowości Lasocice. Długość odcinka budowanej drogi docelowo o nawierzchni z betonu asfaltowego wynosi 697m. Budowa drogi ma za zadanie poprawienie warunków funkcjonalno - użytkowych oraz usprawnianie komunikacji, dojazdu do gruntów rolnych.
Zgodnie z zawartą umową termin zakończenia prac ustalono na 06 września 2023. Wartość zadania wynosi 675 916,16 zł brutto. Zadanie realizowane ze środków z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD oraz budżetu Gminy Łambinowice, stanowi część inwestycji pn. "Modernizacja dróg wewnętrznych w miejscowościach Jasienica Dolna, Malerzowice Wielkie, Piątkowice, Wierzbie oraz budowa drogi wewnętrznej w Lasocicach".
Określenie istniejącego stanu zagospodarowania terenu
Powyższa droga stanowi dojazd do gruntów rolnych w m. Lasocice. Jej początek rozpoczyna się na krawędzi z drogą powiatową nr 1537 O. W stanie istniejącym droga posiada nawierzchnię gruntowo – szutrową utwardzoną w sposób niekontrolowany, żwirem, kamieniem, okruchami cegły. Droga nie posiada wymaganych min parametrów nośności, w związku z czym w okresie opadów tworzą się zastoiska wody oraz dziury. Odwodnienie drogi odbywa się w sposób powierzchniowy na tereny pasa drogowego a następnie do rowów melioracyjnych.
Urządzania budowlane związane z obiektami budowlanymi
W ramach zadania zostanie wykonana budowa drogi – obiektu liniowego docelowo o nawierzchni twardej ulepszonej z betonu asfaltowego wraz infrastrukturą towarzyszącą zgodnie z odrębnymi przepisami, mającej na celu poprawę warunków użytkowania i bezpieczeństwa.
Sposób odprowadzania ścieków
Wody opadowe z jezdni odprowadzane będą w sposób powierzchniowy na teren pasa drogowego. Budowa drogi nie wpłynie na zmianę odwodnienia terenu przyległego.
Układ komunikacyjny
Istniejący układ komunikacyjny pozostaje bez zmian.
Sposób dostępu do drogi publicznej
Droga wewnętrzna posiada dostęp do drogi publicznej DP 1537 O poprzez wjazd istniejący. W ramach budowy zostanie wykonana nowa nawierzchnia zjazdu do drogi publicznej o szer.4.50m . Zjazd zostanie wykonany o nawierzchni i konstrukcji analogicznej jak budowana droga wewnętrzna. Połączenie nawierzchni drogi powiatowej z drogą wewnętrzną należy wykonać za pomocą łuków kołowych o promieniach R9.00m.
Parametry techniczne sieci i uzbrojenia terenu
W obszarze działek znajdują się następujące uzbrojenie terenu:
- sieć kanalizacji sanitarnej ks200
- sieć wodociągowa wo40
- sieć kanalizacji deszczowej kd400
- kabel energetyczny en
Ukształtowanie terenu, układ zieleni
Teren działki położony jest na terenie płaskim. Teren pokryty roślinnością niską w otoczeniu pól. Realizacja inwestycji nie wpłynie na zmianę ukształtowania terenu. Budowa drogi będzie realizowana po rzędnych terenu istniejącego +-20cm w celu wyprofilowania nierówności . Teren w otoczeniu drogi, układ zieleni w zakresie niezbędnym zostanie uporządkowany oraz zagospodarowany w sposób nie gorszy niż jest to w stanie istniejącym.
Podstawowe parametry techniczne – zestawienie
klasa drogi wewnętrzna dojazdowa
długość drogi 697m
kategoria ruchu KR1
szerokość jezdni -wjazdu 3.00- 4.50 (5 w miejscu mijanki)
spadki poprzeczne jezdni 2,0%
szerokość poboczy z kamienia 0,50m
spadki poprzeczne pobocza 6,0%
rodzaj nawierzchni jezdni beton asfaltowy
odwodnienie powierzchniowe
pow. drogi o naw. bitum ok 2750m2
Wykonanie konstrukcji drogi
Roboty ziemne i przygotowanie terenu.
W ramach zadania planuje się do realizacji korytowanie pod nową konstrukcję drogi. Roboty ziemne prowadzić do głębokości zgodnej dokumentacją projektową i projektowaną niweletą . Roboty ziemne w obrębie istniejącej infrastruktury podziemnej wykonywać ręcznie z zachowaniem szczególnej ostrożności.
Podbudowa pomocnicza
Po wykonaniu niezbędnych robót ziemnych należy wyprofilować podłoże pod projektowaną niweletę drogi. Po wyprofilowaniu należy wzmocnić istniejące podłoże gruntowe . Wzmocnienie podłoża należy wykonać poprzez wykonanie podbudowy z gruntu stabilizowanego cementem o Rm>2.5MPa o gr.20cm. Stabilizację wykonać metodą na miejscu (założono 50% grunt istniejący ; 50% materiał dowieziony doziarniający: pospółka}.
Podbudowa pomocnicza
Po wzmocnieniu dolnych warstw konstrukcji uzyskaniu wymaganej nośności na powierzchni dolnych warstw konstrukcyjnych E2>80MPa należy przystąpić do wykonania podbudowy zasadniczej z kamienia o łącznej gr. 20 cm. Po wykonaniu i wyprofilowaniu i zagęszczeniu podbudowy należy uzyskać nośność w-wy podbudowy zasadniczej E2>120MPa.
Wykonanie nawierzchni twardej ulepszonej z betonu asfaltowego
Przed przystąpieniem do układania warstw bitumicznych, należy przygotować podłoże. Podłoże należy ustabilizować oczyścić z zanieczyszczeń, błota kurzu oraz wyprofilować by było równe, bez kolein. Następnie skropić podbudowę lepiszczem asfaltowym. Po skropieniu należy przystąpić do układania poszczególnych warstw asfaltowych. Grubość zgodnie z przekrojami. Zaprojektowano nawierzchnię z betonu asfaltowego ułożonego w dwóch warstwach w-wa wiążąca z betonu AC16 W gr.4cm + warstwa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S GR.4cm
Konstrukcja nawierzchnia jezdni
-w-wa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S gr.4cm
- skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
- w-wa wiążąca z betonu asfaltowego AC16W gr.4cm
- skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
- górna w-wa podbudowy z kamienia łamanego 0-31,5mm gr.20cm
-w-wa podbudowy pomocniczej z mieszanki związanej spoiwem hydraulicznym o Rm>2,5MPa (stabilizacja metodą na miejscu ) gr.20cm (50% materiał istn. podłoże gruntowe; 50% materiał dowieziony pospółka)
Pobocza
Po zakończonych pracach bitumicznych należy uzupełnić warstwę kamienia na poboczach do poziomu wykonanych warstw bitumicznych zgodnie z przekrojami. Pobocza należy wykonać/ uzupełnić z kamienia łamanego 0-16mm gr.8cm o szer. 0.50m Pozostałą cześć pasa drogowego należy uporządkować , wyprofilować i zahumusować.
Zjazdy
Zaprojektowano wykonanie nawierzchni zjazdów indywidualnych na działki zabudowane, użytkowane. Zjazdy należy wykonać o nawierzchni z kostki betonowej gr.8cm, ograniczenie zjazdu z obrzeża betonowego wtopionego 8x30x100. Zjazdy na działki rolne utwardzić kamieniem łamanym 0-31.5mm. gr.20cm.
Rozwiązania wysokościowe i odwodnienie
Woda opadowa z powierzchni drogi odprowadzona będzie w kierunku od drogi powiatowej na teren gruntów rolnych ,a następnie poprzez spadki naturalne w kierunku rowów melioracyjnych. Budowa drogi nie zmieni sposobu odwodniania terenu oraz drogi.
Docelowe oznakowanie
W związku z budową drogi a początku drogi wewnętrznej należy ustawić znaki informacyjne D46 oraz D47.
Wójt Gminy Łambinowice
Tomasz Karpiński