Dnia 03.04.2023 rozpoczęły się prace polegające na modernizacji drogi wewnętrznej w miejscowości Szadurczyce. Długość remontowanego odcinka drogi wynosi 116.50 mb. Modernizacja drogi ma za zadanie poprawienie warunków jakości drogi poprzez wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej jezdni.
Zgodnie z zawartą umową termin zakończenia prac ustalono na 03 lipca 2023. Wartość zadania wynosi 123.870,85 zł brutto. Zadanie realizowane ze środków z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD oraz budżetu Gminy Łambinowice, stanowi część inwestycji pn. "Przebudowa dróg w Łambinowicach (ul. Kwiatowa i ul. Słoneczna) oraz modernizacja dróg w Mańkowicach, Szadurczycach, Lasocicach i Malerzowicach Wielkich".
Stan projektowany
Przebieg realizowanej drogi rozpoczyna się od istniejącej nawierzchni bitumicznej drogi powiatowej nr 1532 O. Trasa drogi przebiega w granicach istniejącego pasa drogowego Zaprojektowano jezdnię o szerokości zmiennej od 2.50 m do 4.0 (zgodnie z planem zagospodarowania) wraz z obustronnymi poboczami szerokości do 0.50 m.
Podstawowe parametry techniczne
- klasa drogi D
- kategoria ruchu KR1
- szer. jezdni od 2.50 do 4.0m
- długość odcinka 116,50
- spadki poprzeczne jezdni 2,0%
- szerokość poboczy z kamienia 0,50m
- spadki poprzeczne pobocza 6,0%
- rodzaj nawierzchni jezdni beton asfaltowy
WŁĄCZENIE DO DROGI POWIATOWEJ NR 1532 O
Początek opracowania km 0+000.00 rozpoczyna się na krawędzi drogi powiatowej 1532 O. Połączenie nowej nawierzchni projektowanej drogi z jezdnią drogi powiatowej zostanie wykonane za pomocą łuków kołowych o promieniu R=8,0m zgodnie z PZT. Styk nowej nawierzchni z starą z nową uszczelnić za pomocą taśmy uszczelniającej do robót bitumicznych. Po wykonaniu robót bitumicznych wjazdu należy uzupełnić na szerokości 0,50m pobocze z kruszywa łamanego . Konstrukcja włączenia drogi wewnętrznej analogiczna jak konstrukcja drogi zgodnie z przekrojem konstrukcyjnym.
KONSTRUKCJA DROGI
WZMOCNIENIE PODŁOŻA /WYKONANIE PODBUDOWY
Po wykonaniu niezbędnych robót ziemnych w zakresie koryta pod w-wy konstrukcyjne wyprofilowaniu i zagęszczaniu podłoża należy wykonać w-wę ulepszonego podłoża z mieszanki związanej spoiwem hydraulicznym Rm=2.5MPa gr.20cm ( stabilizacja na miejscu wraz z doziarnieniem pospółką (50% materiał istn. Podłoże gruntowe; 50% materiał doziarniający /pospółka z dowozu). Po wykonaniu w-wy ulepszonego podłoża należy wykonać w-wę podbudowy zasadniczej z kamienia łamanego 0-31,5mm gr. 20cm E2>130MPa.
WYKONANIE WARSTW BITUMICZNYCH
Przed przystąpieniem do układania warstw bitumicznych, należy przygotować podłoże. Podłoże należy ustabilizować oczyścić z zanieczyszczeń, błota kurzu oraz wyprofilować by było równe, bez kolein. Następnie skropić podbudowę lepiszczem asfaltowym. Po skropieniu należy przystąpić do układania poszczególnych warstw asfaltowych. Grubość zgodnie z przekrojami.
Zaprojektowano nawierzchnię z betonu asfaltowego ułożonego w dwóch warstwach w-wa wiążąca z betonu AC16 W gr.5cm + warstwa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S gr.4cm.
POBOCZA
Po zakończonych pracach bitumicznych należy uzupełnić warstwę kamienia na poboczach do poziomu wykonanych warstw bitumicznych zgodnie z przekrojami. Pobocza należy wykonać/ uzupełnić z kamienia łamanego 0-16mm gr.10cm.
Konstrukcja nawierzchnia jezdni
-w-wa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S gr.4cm
-skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
-w-wa wiążąca z betonu asfaltowego AC16W gr.5cm
-skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
-górna w-wa podbudowy z kamienia łamanego granitowego lub bazaltowego 0-31,5mm gr.20cm
- w-wa podbudowy pomocniczej z mieszanki związanej spoiwem hydraulicznym o Rm>2.5MPa (stabilizacja metodą na miejscu ) gr.20cm (50% materiał istn.podłoże gruntowe; 50% materiał doziarniający /pospółka z dowozu)
Rozwiązania wysokościowe i odwodnienie
Wytyczenie niwelety drogi należy dostosować do istniejącego zagospodarowania terenu , korygując – profilując lokalne zawyżenia , obniżenia terenu. Początek opracowania należy powiązać wysokościowo z istn. nawierzchnią bitumiczną.
Wójt Gminy Łambinowice
Tomasz Karpiński