Dnia 03.04.2023 rozpoczęły się prace polegające na modernizacji (remoncie) drogi wewnętrznej w miejscowości Lasocice. Długość remontowanego odcinka drogi wynosi 301mb. Modernizacja drogi ma za zadanie poprawienie warunków jakości drogi poprzez wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej jezdni.
Zgodnie z zawartą umową termin zakończenia prac ustalono na 03 lipca 2023. Wartość zadania wynosi 319 677,00 zł brutto. Zadanie realizowane ze środków z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD oraz budżetu Gminy Łambinowice, stanowi część inwestycji pn. "Przebudowa dróg w Łambinowicach (ul. Kwiatowa i ul. Słoneczna) oraz modernizacja dróg w Mańkowicach, Szadurczycach, Lasocicach i Malerzowicach Wielkich".
Opis stanu istniejącego.
Powyższa droga stanowi dojazd do zabudowań wiejskich gruntów rolnych i działek we wsi Lasocice gmina Łambinowice . Droga w stanie istniejącym wykonana jest o nawierzchni szutrowej, żwirowej utwardzona kamieniem z licznymi wybojami , zdeformowaniami . Teren w otoczeniu drogi stanową pola uprawne łąki oraz posesje mieszkalne. W związku ze zbyt małą wytrzymałością warstwy jezdnej konieczne jest zastosowanie technologii , mającej na celu poprawienie warunków funkcjonalno-użytkowych związanych z cechami geometrycznymi nawierzchni (szerokość, równość) oraz wzmocnieniu istniejącej podbudowy .Odwodnienie drogi odbywa się w sposób powierzchniowy na teren pasa drogowego. Droga posiada włączenie – wjazd do drogi powiatowej 1537 O.
Stan projektowany
Początek opracowania km 0+000.00 rozpoczyna od istniejącej nawierzchni bitumicznej drogi powiatowej nr 1537 O (działka drogowa nr 320/3). Trasa drogi przebiega w granicach istniejącego pasa drogowego. Zaprojektowano jezdnię o szerokości zmiennej 3.00-3.50m (zgodnie z planem zagospodarowania) wraz z obustronnymi poboczami szerokości 0. 50 m.
Podstawowe parametry techniczne
- klasa drogi D
- kategoria ruchu KR1
- szer. jezdni 3.00-3.50m
- długość odcinka L=301mb
- spadki poprzeczne jezdni 2,0%
- szerokość poboczy z kamienia 0,50m
- spadki poprzeczne pobocza 6,0%
- rodzaj nawierzchni jezdni beton asfaltowy
WJAZD DO DROGI POWIATOWEJ NR 1537 O
Początek drogi km 0+000.00 rozpoczyna się na krawędzi drogi powiatowej 1537 O. Połączenie nowej nawierzchni projektowanej drogi z jezdnią drogi powiatowej należy wykonać za pomocą łuków kołowych o różnych promieniach R=5,0m zgodnie z PZT. Styk nowej nawierzchni z starą z nową uszczelnić za pomocą taśmy uszczelniającej do robót bitumicznych. Po wykonaniu robót bitumicznych wjazdu należy uzupełnić na szerokości 0,75m pobocze z kruszywa łamanego . Konstrukcja zjazdu drogi gminnej analogiczna jak konstrukcja drogi zgodnie z przekrojem konstrukcyjnym.
PRZEPUST
Projekt zakłada wymianę istniejącego przepustu o tych samych parametrach co istniejący w ciągu rowu istniejącego zlokalizowanego w pasie drogi powiatowe km 0+003 oraz przepustu w km 0+0.120 Zaprojektowano rozbiórkę istniejącego przepustu . Nowy przepust fi 400 należy wykonać z rur z polipropylenu o SN 8. Rury przepustu należy ułożyć na podsypce z pospółki gr.15cm Obsypię przepustu należy wykonać pospółką lub piaskiem i układać jednocześnie z obu stron przepustu, warstwami o jednakowej grubości z jednoczesnym zagęszczaniem. Wilgotność zasypki w czasie zagęszczania powinna odpowiadać hormonowej wilgotności optymalnej. Wlot i wylot przepustu należy ściąć pod kątem 45stopni i należy obrukować kostką kamienną 8x11cm na podbudowie betonowej. Dodatkowo należy umocnić dno i skarpy rowu w obrębie wlotu/wylotu płyta ażurową 60x40x8cm na długości min 1,0m. Spadek rowu dostosować do spadku rowu istniejącego.
KONSTRUKCJA DROGI
Na powyższym odcinku zaprojektowano korytowanie istn. nawierzchni drogi zgodnie z przekrojami i profilem podłużnym i wykonaniu nowej podbudowy drogi z kamienia łamanego w dwóch warstwach. Przewiduje się rozbiórkę istniejącego jednolitego materiału kamiennego który docelowo należy wykorzystać na dolną w-wę podbudowy gr.20cm. Ze względni na zróżnicowaną grubość oraz frakcję istn. materiał kamienny z korytowania należy doziarnić nowym kamieniem łamanym 0-63mm . W kosztorysie założono 50% doziarnienia nowym kruszywem. Po wykonaniu dolnej w-wy podbudowy należy wykonać górną w-wę podbudowy zasadniczej z kamienia łamanego 0-31,5mm gr. 20cm E2>130MPa.
WYKONANIE WARSTW BITUMICZNYCH
Przed przystąpieniem do układania warstw bitumicznych, należy przygotować podłoże. Podłoże należy ustabilizować oczyścić z zanieczyszczeń, błota kurzu oraz wyprofilować by było równe, bez kolein. Następnie skropić podbudowę lepiszczem asfaltowym. Po skropieniu należy przystąpić do układania poszczególnych warstw asfaltowych. Grubość zgodnie z przekrojami.
Zaprojektowano nawierzchnię z betonu asfaltowego ułożonego w dwóch warstwach w-wa wiążąca z betonu AC16 W gr.5cm + warstwa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S GR.4cm
POBOCZA
Po zakończonych pracach bitumicznych należy uzupełnić warstwę kamienia na poboczach do poziomu wykonanych warstw bitumicznych zgodnie z przekrojami. Pobocza należy wykonać/ uzupełnić z kamienia granitowego lub bazaltowego 0-31.50mm gr.15cm
Konstrukcja nawierzchnia jezdni
-w-wa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S gr.4cm
-skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
-w-wa wiążąca z betonu asfaltowego AC16W gr.5cm
-skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
-górna w-wa podbudowy z kamienia 0-31,5mm gr.20cm
- dolna w-wa podbudowy z jednolitego materiału kamiennego z rozbiórki istn. nawierzchni gr.20cm (założono uzupełnienie doziarnienie 50% nowym kamieniem 0-63mm wymieszanie 50% istniejący)
Rozwiązania wysokościowe i odwodnienie
Wytyczenie niwelety drogi należy dostosować do istniejącego zagospodarowania terenu , korygując – profilując lokalne zawyżenia , obniżenia terenu. Początek opracowania należy powiązać wysokościowo z istn. nawierzchnią bitumiczną.
Docelowe oznakowanie
W ramach zadania zaprojektowano oznakowanie informacyjne w postaci znaków D46 ,, Droga wewnętrzna , D47 Koniec drogi wewnętrznej ze znakiem A-7 ,, Ustąp pierwszeństwa’’.
Wójt Gminy Łambinowice
Tomasz Karpiński