Dnia 20.03.2023 rozpoczęły się prace polegające na modernizacji drogi gminnej 104722O w miejscowości Mańkowice. Długość remontowanej drogi wynosi 328mb. Modernizacja drogi ma za zadanie poprawienie warunków jakości drogi poprzez wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej jezdni.
Zgodnie z zawartą umową termin zakończenia prac ustalono na 03 lipca 2023. Wartość zadania wynosi 387 327,00 zł brutto. Zadanie realizowane ze środków z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD oraz budżetu Gminy Łambinowice, stanowi część inwestycji pn. "Przebudowa dróg w Łambinowicach (ul. Kwiatowa i ul. Słoneczna) oraz modernizacja dróg w Mańkowicach, Szadurczycach, Lasocicach i Malerzowicach Wielkich".
Stan projektowany
Przebieg drogi rozpoczyna od istniejącej nawierzchni bitumicznej drogi powiatowej nr 1605 O. Trasa drogi przebiega w granicach istniejącego pasa drogowego Zaprojektowano jezdnię o szerokości zmiennej od 2.75 m do 5.0 (zgodnie z planem zagospodarowania) wraz z obustronnymi poboczami szerokości 0.75 m.
Skrzyżowanie z dr. Pow. nr 1605 O
Początek zadania rozpoczyna się na krawędzi drogi powiatowej 1605 O. Połączenie
nowej nawierzchni projektowanej drogi z jezdnią drogi powiatowej zostanie wykonane za pomocą łuków kołowych o różnych promieniach R=7,0m oraz R=9,0m zgodnie z opracowaną dokumentacją. Styk nowej nawierzchni z starą z nową zostanie uszczelniony za pomocą taśmy uszczelniającej do robót bitumicznych. Po wykonaniu robót bitumicznych wjazdu zostanie uzupełnione na szerokości 0,75m pobocze z kruszywa łamanego .
Konstrukcja drogi
Wzmocnienie podłoża / wykonanie podbudowy zasadniczej
Po wykonaniu niezbędnych robót ziemnych w zakresie koryta pod w-wy konstrukcyjne wyprofilowaniu
i zagęszczaniu podłoża zostanie wykonana warstwa ulepszonego podłoża z mieszanki związanej spoiwem hydraulicznym Rm=2.5MPa gr.20cm (stabilizacja na miejscu wraz z doziarnieniem pospółką (50% materiał istn. Podłoże gruntowe; 50% materiał doziarniający /pospółka z dowozu). Po wykonaniu w-wy ulepszonego podłoża zostanie wykonana w-wa podbudowy zasadniczej z kamienia łamanego 0-31,5mm gr. 20cm E2>130MPa.
Wykonanie warstw bitumicznych
Przed przystąpieniem do układania warstw bitumicznych, zostanie przygotowane podłoże. Podłoże należy ustabilizować oczyścić z zanieczyszczeń, błota kurzu oraz wyprofilować by było równe, bez kolein. Następnie skropić podbudowę lepiszczem asfaltowym. Po skropieniu należy przystąpić do układania poszczególnych warstw asfaltowych. Grubość zgodnie z przekrojami. Zaprojektowano nawierzchnię z betonu asfaltowego ułożonego w dwóch warstwach w-wa wiążąca z betonu AC16 W gr.5cm + warstwa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S GR.4cm.
Pobocza
Po zakończonych pracach bitumicznych należy uzupełnić warstwę kamienia na poboczach do poziomu
wykonanych warstw bitumicznych zgodnie z przekrojami. Pobocza należy wykonać/ uzupełnić z kamienia granitowego lub bazaltowego 0-16mm gr.8cm.
Konstrukcja nawierzchnia jezdni
-w-wa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S gr.4cm
-skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
-w-wa wiążąca z betonu asfaltowego AC16W gr.5cm
-skropienie międzywarstwowe emulsją asfaltową
-górna w-wa podbudowy z kamienia łamanego granitowego lub bazaltowego 0-31,5mm gr.20cm
- w-wa podbudowy pomocniczej z mieszanki związanej spoiwem hydraulicznym o Rm>2.5MPa (stabilizacja metodą na miejscu ) gr.20cm (50% materiał istn.podłoże gruntowe; 50% materiał doziarniający /pospółka z dowozu)
Zjazdy
Zaprojektowano wykonanie nawierzchni zjazdów indywidualnych na działki zabudowane, użytkowane. Zjazdy należy wykonać o nawierzchni bitumicznej gr.9cm na podbudowie z kamienia łamanego 0-31.5mm gr.20cm